Welke bruine torren . kevers vliegen op dit moment in groten getale rond ?

Mijn man moest vanavond door omstandigheden een flink eind fietsen, en werd onderweg de hele tijd overvallen door dikke, bruine, rondvliegende kevers / torren die we normaliter eigenlijk nooit zien of althans, is ons niet eerder opgevallen.

Is dit een speciaal soort dat op dit moment gewoon heel actief is ? Of is het toeval ? Wat voor kever zou het kunnen zijn ?

Het zijn bruine kevers van een centimeter of drie, vier zonder opvallende kenmerken (voor zover je ze van heel dichtbij bekijkt in het donker op je jas).

Toegevoegd na 8 minuten:
Maar waarom precies nu ? En waarom zo veel ? Ik dacht dat meikevers zeldzaam waren. Ik kan me namelijk niet herinneren er ooit eentje gezien te hebben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wonen
19.4K

Het beste antwoord

Je bent toch pas verhuist?
Je woont dan nu in een andere streek, waar meikevers misschien wel veel voorkomen, komt bij dat het ongekent warm is voor de tijd van het jaar en de kevers nu allemaal tegelijk wakker worden, wat ook mogelijk is, dat het vorig jaar voor deze diertjes het een heel goed jaar was en de koude winter is ook al goed voor het overleven in de winter, in zachte winters gaan veel insecten dood door schimmels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De meikever
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, ze doen niks hoor. Dan zou je de engerlingen eens moeten zien. En ze kunnen nog bijten ook. Bedankt voor je + Loenie!
Dat zijn meikevers, en met een beetje mazzel halen ze mei nog wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan niet missen, de meikever.

Toegevoegd na 21 minuten:
meikever
Deze forse bruine kever is de laatste jaren weer iets vaker in Oost- en Midden-Nederland te zien. Vroeger waren meikevers in het hele land zeer algemeen en vormden soms een plaag door eikenbomen kaal te vreten.
De larven (engerlingen) leven onder de grond van plantenwortels. Ze ontwikkelen zich in 3 tot 4 jaar tot volwassen meikevers. Ze ontpo
Gevonden op http://www.natuurinformatie.nl/ndb.wnf/n

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik woon zo ongeveer midden tussen de eikebomen en hier in Drenthe barst het er elk jaar van, en dan die vieze engerlingen in de grond, bbbrrrr.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En het probleem met engelingen is dat zij de wortels van het gras opvreten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar wegkrijgen lukt niet in dit gebied dus maar gewoon accepteren.
Een mooi strak gazon zit er hier niet in want de mollen vinden het hier ook gezellig.
De straf voor landelijk wonen, maar verder wel genieten hoor.
Mei kevers zijn inderdaad een poos een zeldzaamheid geweest.

Meikevers hebben namelijk de onhebbelijkheid dat de larven, de zogeheten engerlingen, wortels van gras en granen eten. De kever zelf is dol op bladeren van loofbomen zoals eiken en beuken. En dus moest de meikever te vuur en te zwaard bestreden worden. Dat is zo goed gelukt(?) dat hele generaties Nederlanders nog nooit een meikever hebben gezien.

Maar ze zijn inmiddels weer aan een opmars bezig.

Vroeger speelden veel kinderen met meikevers. Dan bonden ze garen aan een pootje en lieten ze zo hoog mogelijk wegvliegen. Wie zijn kever het hoogst kon laten vliegen had dan gewonnen.

Toegevoegd na 1 dag:
En inderdaad Marleen, bronvermelding is wel zo netjes!
Dus bij deze alsnog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk om de huidige jeugd op zo`n geweldig idee te brengen om zo met dieren om te gaan.
Kun je ook een voorbeeld geven waaruit blijkt hoe mens en dier harmonieus samen kunnen leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Janine, ik moet je eerlijk bekennen dat ik daar geen seconde over nagedacht heb. Het was bedoeld als anecdote, niet als een voorstel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar ik wil jou ook niets persoonlijk kwalijk nemen, veel onnodig leed onder dieren vloeid voort uit het onbewuste, en daar schuild ``m ook het gevaar.Iemand iets kwalijk nemen of verwijten is dan ook geenszins mijn bedoeling, hooguit een stukje bewustzijn zaaien waar het gaat over respectvol en bewust omgaan met alles om ons heen.Als je niet bewust omgaat met een zaagmachine kost het vingers...Een medium als internet trekt de vreemdste voktels die ook weer geheel onbewust die dingen gaan doen.Ik hoop dus dat je overtuigd ben van mijn goede bedoelingen jegens de dieren en niets tegen jou als persoon heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Janine, je hebt gewoon hartstikke gelijk. En ja, ik snap dat je reactie bedoeld was pro dieren en niet contra mij :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geknipt en geplakt uit een bron op Internet die ik inmiddels ook gezien heb.
http://www.brabantsdagblad.nl/regios/bommelerwaard/4957374/Na-vele-jaren-weer-een-meikever-gespot.ece?start=2&sort=asc Als je gewoon de bron erbij zet als je ongegeneerd kopieert, voorkom je dit soort misverstanden.
Waarom nu terwijl we in de mei periode zitten laat zich raden en na een aantal dagen stijgende temparatuur komt dit deel van de natuur weer tot leven na een lange koele periode.
Ze zijn inderdaad een tijd behoorlijk zeldzaam geweest, maar gelukkig breid de populatie zich weer gestaag uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yup, meikevers.
Hier in de buurt was het afgelopen week ook raak. Meikevers wachten -na 3-5 jaar in de bodem als larve te hebben gezeten, en gedurende herfst - winter van larve (De Engerling) naar adulte fase (de meikevers) zijn overgegaan op de juiste weersomstandigheden. Na de eerste zomerse dag met 28 graden afgelopen week, vlogen overal de meikevers uit. De komende tijd zullen deze zich vol vreten aan de eiken en beuken in de omgeving, waarna ze eieren leggen, en het hele schouwspel weer voorbi is.

In prcipe is er elke 10 jaar een dergeijk shouwspel. Echter, sinds de jaren 40 is de populatie meikevers in elkaar gezakt. Pas sinds de laatste 10-15 jaar neemt de populatie toe, wat ook verklaart waarom de aantallen die zich vorige week voordeden zo bijzonder leken: Het was bijzonder!